LAMPOVÉ ZESILOVAČE a KYTARY

30296924.jpg
jcm 800.jpg
29219166.jpg
24387096.jpg
$(KGrHqRHJEcFDJbkprI0BQ6dp3YrLw~~48_20.JPG
DualRectifierJUTE_m.jpg

Na které kytarové zesilovače hraje Brian May-Queen

Marshall (5 | 31%)
Vox (9 | 56%)
Matchless (2 | 13%)

Základy seřízení kytary podlé mé vzkušenosti

Samozřejmě nechci nikterak shazovat roli, kterou sehrává při seřízení nástroje zkušený kytarář. Jsou však i situace, kdy si jej například s časových důvodů nemůžeme dovolit, nebo kdy si chceme nástroj seřídit co nejvíce s ohledem na vlastní potřeby. Jsou zde i takové složky, které podléhají výhradně osobnímu vkusu. Pokusil jsem se sesbírat a shrnout informace a poskytnout návod na základní seřízení elektrické kytary. Nebylo možné obsáhnout všechny varianty a systémy, se kterými se můžete setkat, nabízím tedy alespoň ty nejobvyklejší. Samozřejmě, mnoho informací bude použitelných i pro akustické kytary nebo basy. Tak dost teoretizování a pusťme se do toho.

Výměna strun

Možná vám připadá zbytečné se výměnou strun vůbec zabývat. Však i při takové banální záležitosti se mohou lidé, kteří se s tímto úkolem setkávají poprvé, dopustit chyb. Rovněž je to věc, kterou bychom měli udělat před mnoha dalšími operacemi, a také jedna z prvních věcí, kterou provedeme, když si přineseme nový nástroj. Jestliže nemáme nataženy nové struny, je například naprosto zbytečné dolaďovat oktávy. Opotřebené struny mají již intonaci značně posunutou.

Ještě jsme ani nezačali, a už nastává problém. Jakým způsobem sundávat staré struny? Nabízejí se nám dvě možnosti. Můžeme nejprve sundat všechny staré struny najednou, nebo měnit jednu strunu po druhé. Na první pohled se zdá, že je to jedno. Druhá možnost je však pro nástroj mnohem šetrnější. Pokud měníme struny postupně, tlak natažených strun působící proti výztuze a krku se mění jen málo. Sundáme-li naopak všechny struny najednou, na krk nepůsobí žádný tlak, mění tedy svou polohu a nově nataženým strunám se musí znovu přizpůsobovat. Nástroj tudíž trpí. Každá mince má však dvě strany. Když potřebujeme vyčistit hmatník a napustit jej olejem, je dobré mít struny sundané.
Pokud sundáváme starou strunu, je možné ji povolit a přestřihnout kleštěmi. Potom je snadnější převléci ji skrz kobylu či struník a nepoškrábáme povrch kobylky nepoddajným zkrouceným koncem struny, ale to je detail.

Novou strunu prostrčíme přes struník, blok tremola či skrz tělo (podle typu kytary) a druhý konec provlečeme skrz otvor v ladicí mechanice. Trochu cviku bude chtít, jakou délku struny ponechat k navinutí na kolík. Není třeba namotávat příliš mnoho závitů. Jednou jsem viděl klučinu, který měl namotánu téměř celou délku struny, a kolíky vypadaly jako klubka, což bylo také příčinou většího rozlaďování. U opředených strun postačí dvě až tři otáčky, u neopředených můžeme ponechat i více. Po natažení struny naladíme, několikrát za ně zataháme a opět doladíme, takto postupujeme, dokud se struny po vytažení nepřestanou rozlaďovat. Pokud bychom to neudělali, usazení struny by trvalo mnohem déle a stále bychom dolaďovali. Volba síly strun je jen na vás, chtěl bych však upozornit, že výraznější změna, např. pokud přejdete z devítek na jedenáctky, bude zcela jistě vyžadovat nové seřízení nástroje. Stárnutím struny přicházejí o zvuk, ale také vznikají problémy s intonací.
57830.jpg
Nastavení výšky dohmatu

Nastavení výšky strun nad hmatníkem, tedy dohmatu neboli action, je naprosto stěžejním úkolem k docílení optimálního pocitu ze hry. Hodnoty doporučené výrobcem, které zde uvádím, bych zařadil spíše do kategorie nízkého dohmatu. Chápal bych je především jako vodítko nebo jako vhodnou výchozí hodnotu při hledání našeho „subjektivního optima“. Z dob nedávno minulých mezi muzikanty přežívá mýtus, že čím jsou struny níže nad hmatníkem, tím lépe. Pokud chceme být bleskovými „leštiči hmatníku“ a upřednostňujeme co největší pohodlí, můžeme se tím řídit. Pro tón už to tak ideální není. I když máme dokonale rovný hmatník a s drnčením pražců problém není, pražce omezují strunu v rozkmitu. To se projeví krátkým sustainem a menší pevností tónu. Naopak s intonací asi problém nebude. Zvolíte-li protichůdnou cestu, asi se více nadřete. Zvuk však bude mnohem poctivější a sustain dlouhý. Mohou však vyvstat problémy s intonací. Je-li struna vysoko nad hmatníkem, při jejím dotlačení k pražci dojde k vytažení jako u bend-on, a tón se posune mírně výše. Pak se může stát, že kytara neladí, i když máte oktávy krásně seřízené. Action by mělo být tedy záležitostí kompromisu – zlatého středu. Protože používám hodně bottleneck, musím mít nutně action vyšší. Stejně seřízenou kytaru mám od úplných začátků, takže když se mi dnes dostane do rukou nástroj s nízkým dohmatem, jsem naprosto bezradný a doslova s ním zápasím. Síla zvyku. Dohmat můžeme seřídit na třech místech: nastavením výztuhy krku, výškou kobylky (nebo kamenů) a úpravou nultého pražce.
el34jj.jpg
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one